Dengeli Beslenme

Sağlıklı beslenen ve lezzetten ödün vermeyenlerin sofralarından Filiz eksik olmaz.

Makarna ve Dengeli Beslenme

, Makarna durum buğdayından elde edilen irmiğin, su ve bazı zenginleştirici maddeler ile karıştırılması ve istenilen biçimler verilip kurutulması suretiyle elde edilen yarı hazır gıda maddesidir. Makarnanın mutlaka durum buğdayından irmik ve su karışımından yapılması gerekmektedir. Durum buğdayının makarnalık kalitesini; tanenin fiziksel özellikleri, endosperm yapısı, protein miktarı, enzim aktivitesi ve pigment içeriği gibi birçok özelliği belirlemektedir. Sert durum buğdayı makarnanın üretiminde kullanılan irmik için en uygun buğday cinsidir. Yumuşak buğdaydan ekmek, tatlı ve pastaları üretmek için kullanılan un elde edilmektedir.
,

Makarna kalitesini etkileyen faktörlerin başında, irmiğin üretildiği durum buğdayının kalitesi gelmektedir. İrmik ve un arasındaki en temel fark içerdikleri glütenin kalitesidir. Durum buğdayında glüten dayanıklı iken yumuşak buğdayda glüten çok hassastır. İrmikte bulunan glütenin zarı çok sıkı bir şekilde tel şeklinde örülmüş gibidir. Bu durum glüten değerini yükseltir, bu da makarnanın da kalitesinin artmasını sağlar.

Ayrıca, iyi kaliteli kuru makarnanın rengi altın renginde olmalı ve kırıldığı zaman net bir ses çıkarması gerekmektedir. Işık karşısında makarnaya bakıldığında rengin homojen olması (siyah ve beyaz noktaların, hava kabarcıklarının, çatlakların bulunmaması), pişirilme esnasında dayanıklı ve esnek olması gerekmektedir. Eğer glüten iyi bir kalitede ise nişastanın etrafında bir zar oluşturmaktadır. Böylece nişastanın makarnanın dışına çıkmasını engelleyip yapışkanlığı önlemekte, makarna suyu iyice emerek kendi ağırlığı ve hacminin iki katına ulaşmaktadır. Bunlara ek olarak irmik parçacık büyüklüğü de makarna kalitesini etkileyen en önemli faktörlerden birisidir. En iyi kalitede makarna üretimi için un içermeyen, irmik bakımından homojen olan, orta boyutta kaliteli irmikler tercih edilmektedir.

Makarna sağlıklı bir beslenme için mükemmel bir seçimdir. Hammaddesi buğday olan makarnada, yüksek oranda protein ve B vitamini bulunur. Karbonhidratlı besinler arasında yer almasından dolayı metabolizmada çabucak parçalanarak hızlı bir şekilde enerjiye dönüşmektedir. Aynı zamanda glisemik indeksi düşük bir besin olduğu için vücutta yüksek oranda yağ ve şeker depolanmasının önüne geçer. Makarnaya genellikle besin değeri açısından zengin soslar, lifli sebzeler, balık, sızma zeytinyağı, antioksidan bakımından zengin domates sosları, protein bakımından zengin peynir çeşitleri, tavuk eti ve yağsız kırmızı et eşlik eder. Makarnayla ilgili olan yaygın fakat yanlış bir düşünce, sofralarımızda etin veya sebzenin yanında yenen yan yemek olduğudur. Oysa ki hafif bir sosla zenginleştirilmiş makarna, ana yemek olarak hem doyurucu hem de çok besleyici bir besindir.

,

Soru: Makarna sağlıklı bir besin mi?

Yanıt: Evet. Makarna B-B1-B2 vitaminleri, folik asit, demir bakımından zengin bir besindir. Ayrıca makarna düşük sodyum, kolestrol ve yağ değerine de sahiptir. Uygun porsiyonlarla yenildiğinde ve lifli, besin değeri yüksek sebzeler, yağsız et, balık ve tavuk etleri ile birlikte sunulduğunda, makarna sağlıklı ve yağsız bir beslenme biçiminin temel taşını oluşturur.

Soru: Makarna şişmanlatır mı?

Yanıt: Hayır. Makarna tek başına şişmanlatan bir besin değildir. Makarna yağsız bir besindir. Bünyenin ihtiyacından fazlası alındığında ve yağ, tereyağı, peynir, sos, et vb. gibi besinler ile kombine edildiğinde şişmanlatıcı olabilir. Kilo almaya tek çeşit yiyecek ya da yiyecek grubu neden olmaz. Eğer yağsız besinler de bol miktarda yenilirse, kilo alma gerçekleşecektir. Sağlıklı yaşam için sihirli diyetin formülü, besinleri ölçülü porsiyonlarda almak ve bunun yanında düzenli olarak egzersiz yapmaktır.

Soru: Makarna hazırlamanın en sağlıklı yolu hangisidir?

Yanıt: Makarnayı et ve sebze karışımı ile tüketilebilir. Pesto sos ve baharat kullanılabilir. Domates bazlı çeşitli soslar, sebzeler ve peynir karıştırılıp tüketilebilir.

Soru: Niçin makarna düşük glisemik indeksine sahiptir?

Yanıt: Bir karbonhidrat bileşeni olan nişasta granüllerinin çevresi protein ile kaplıdır. Bu protein tabakası ince bağırsakta emilim oranını azaltmaktadır. Bir besinin emilim ve sindirim oranının az olması glisemik indeksinin az olması anlamına gelmektedir. 2 gram karbonhidratın emilim oranı, ekmek için , mercimek için %15, soya fasulyesi için %6 olarak bulunmuştur. Bu oran arttıkça besinin glisemik indeksi artar ve sağlık için zararlı hale gelir.

Bir besinin glisemik indeksi, onun “kan şekerini yükseltme özelliği”ni ifade eder. Yüksek glisemik indekse sahip besinler kan şekerini çok fazla ve hızlı bir şekilde yükseltip şiddetli “insülin-şeker dalgalanmaları”na sebep olur. Makarna düşük glisemik indeksine sahip yiyecekler arasında yer alır. Makarnanın her çeşidi 30-60 arasında değişen glisemik indeksine sahiptir. Makarnanın fazla pişirilmesi glisemik indeksini arttıracağı için makarnanın çok pişirilmeden diri kıvamda yenilmesi tavsiye edilir.

  • Kan şekerinin düzenlenmesine yardımcı olur.
  • Kan yağlarının düzenlenmesine yardımcı olur.
  • Obezitenin önlenmesine yardımcı olur.
  • Kalp hastalıkları riskini azaltır.
  • Tip 2 Diyabet riskini azaltır.
,
  • Makarna glisemik indeksi düşük bir besindir. Bilim adamları, makarnanın çeşitli peynirler, sebzeler, etler gibi diğer yiyecekler ile karıştırılıp hazırlandığında bu karışımın makarnanın glisemik indeksini daha da düşürdüğünü söylemektedirler.
  • “Doğru pişirme yöntemi ile hazırlanmış makarna + yararlı besinlerle hazırlanmış sos = Düşük glisemik indeksine sahip bir yemek = Sağlıklı Beslenme”
  • Makarna göğüs kanseri riskini azaltır. Yapılan bir çalışmaya göre yüksek glisemik indeksine sahip besinler göğüs kanseri riskini arttırmaktadır.
  • Makarnanın düşük glisemik indeksli bir besin olmasından dolayı, makarna ile beslenen bireylerde bu risk azalır.
  • Makarna Akdeniz tipi beslenme biçiminin temel taşlarından biridir. Düzenli olarak yapılan akdeniz diyeti ile Alzaymer hastalığı riski azalmaktadır.
  • Domates bazlı soslar ile hazırlanmış makarna prostat kanseri riskini azaltmaktadır. Likopen domateste bulunan bir antioksidandır, vücuttaki hücrelerin onarılmasında etkilidir.
  • Likopenin bu olumlu etkileri erkeklerde prostat kanserini önlemeye yardımcı olur.
  • Makarna kilo vermeye ve formda kalmaya yardımcı olur. Yapılan araştırmalara göre kilo verme karbonhidratlar ile ilgili değil kalorilerin verilmesiyle ilgilidir. Bu sebeple düşük karbonhidratlı diyetler yapmak kilo vermeyi doğrudan yardımcı olmaz.
  • Lezzetli bir makarna, uygun porsiyonlarda yenildiğinde başarılı bir kilo verme planının bir parçasıdır.
  • Makarna iştahın açılmasına ve bel bölgesinin kalınlaşmasıyla ortaya çıkan bir obezite türü olan abdominal obeziteye sebep olmaz.
, Makarna tek başına sağlıklı ve besleyici bir besin olmanın yanında, sızma zeytinyağı, çeşitli sebzeler, balık ve etler ile zenginleştirildiğinde sağlık açısından vazgeçilmez bir yemek haline gelmektedir. Makarna kompleks karbonhidrat ve düşük oranda yağ içeriği ile diyetisyenlerin beslenme programlarında sıklıkla tercih ettiği ve haftada en az 2 - 3 kere yenilmesini önerdiği bir besin maddesi olarak karşımıza çıkmaktadır.
  • akarna gibi karbonhidrat içerikli besinler beynin ve kasların ihtiyacı olan glikoz maddesini sağlar. Makarna bu kompleks karbonhidratların mükemmel bir kaynağıdır, enerjinin yavaşça açığa çıkmasını sağlar.
  • Fakat, basit şeker kullanımı ise enerjinin çok çabuk açığa çıkmasına neden olur.
  • Makarna düşük sodyum ve kolestrol değerlerine sahiptir. 1 tabak makarnada demir, çeşitli B vitaminleri gibi bir çok önemli besin maddesi bulunmaktadır. 1 tabak tam buğday makarna ise günlük lif ihtiyacının %25’ini karşılamaktadır.
  • Zenginleştirilmiş makarna folik asit takviyesi yapılmış makarnadır. Bu tip makarna çocuk doğurma yaşında olan bayanlar için önemlidir
  • 1 porsiyon kuru makarna kabaca 100 mikrogram folik asit içerir, bu miktar günlük tavsiye edilen miktarın %25’ini oluşturmaktadır.
  • Makarna dengeli beslenme biçiminin bir parçasıdır. Diyetisyenler ve uzmanlar günlük günlük enerji ihtiyacımızın %65’inin karbonhidratlardan sağlandığını belirtmektedirler.
  • Kilo vermek için karbonhidratları değil alınan kalorileri azaltmak gerekir.
  • Makarna düşük glisemik indeksine sahip olduğu için kan şekerinin yükselmesine neden olmaz. Glisemik indeksi yüksek besinler kan şekerini yükseltir.
,
Filiz Makarna’yı sosyal medyada takip edin!
Birbirinden lezzetli tarifler, ödüllü yarışmalar ve yararlı mutfak tüyoları için Filiz Makarna’yı sosyal medyada da takip edin!
Detaylı Bilgi
Filiz Makarna’yı sosyal medyada takip edin!
Tarzlar Farklı Olsa da Kalitede Ortak Tercih Filiz
Türk mutfağının 50 yıla yakın süredir vazgeçilmez lezzeti Filiz, yeni reklam filmini yayınladı.
Detaylı Bilgi
Tarzlar Farklı Olsa da Kalitede Ortak Tercih Filiz
Filiz Makarna Vazgeçilmez Lezzetiniz
Filiz markası ile gerçekleştirdiğimiz tüm ödüllü kampanyalarımız ve ve bu çerçevede verdiğimiz taahhütlerimiz...
Detaylı Bilgi
Filiz Makarna Vazgeçilmez Lezzetiniz
Pratik Bilgiler
Pratik Bilgiler
Mutfaktayken aklınızın bir köşesinde olması gereken pratik bilgileri ve yararlı ipuçları
Daha Fazlası İçin
Makarna Pişirme Sırları
Makarna Pişirme Sırları
Makarna suyu iyice kaynamalı sonra tuzu eklenmeli. Peki makarna suya ne zaman konmalı?
Daha Fazlası İçin
Reklamlar
Reklamlar
Filiz, reklam kampanyalarıyla ekranlarda yerini aldı.
Daha Fazlası İçin